Als woorden tekort schieten

14 maart 2017 - Kgalagadi Transfrontier Park, Zuid-Afrika

plaatje in de vroege ochtendzon

Waar begin je met vertellen als je net twee fantastische weken in de Kgalagadi achter de rug hebt. Schrijf je dan eerst over de nieuwsgierige leeuwenwelp die zo goed door zijn moeder verstopt is als zij op jacht is, of over de twee leeuwen die ons wakker houden met hun luidruchtige liefdesleven, nog geen honderd meter van onze slaapplaats. Of begin je met de BBQ die Boris en Kerensa al klaar hadden staan als wij hongerig in Nossob aankomen, na onze 3-daagse off-Road tour. Of sta je toch eerst stil bij de bijna ouderwetse hartelijkheid en gastvrijheid van de vele hardwerkende  Zuid-Afrikanen waarmee we afwisselend op de verschillende campsites staan. We drinken samen biertjes, delen het vuur voor de braai ( lijkt op BBQ, maar is net weer even anders), luisteren naar elkaars verhalen en begrijpen dat zij zich behoorlijk zorgen maken over de toekomst van hun land.

welp wacht op mambetrapttwee dutch troopys in Nossob

Vrijwel  iedereen komt naar het park om te genieten van wat te natuur te bieden heeft in dit deel van de Kalahari woestijn. Bij zonsopgang, als de gouden uren qua licht beginnen, en aan het eind  van de middag ( voor het mooie licht vlak voor zonsondergang) zwermen de liefhebbers uit als een nijver bijenvolk,  speurend naar iets bijzonders. We maken altijd even kennis met de buren als we op onze kampeerplek aankomen en met ons Nederlandse kenteken ( en ons klapdak) hebben we ook nog eens snel en vaak aanspraak.  De 'dutchies' worden we her en der genoemd. Al gauw worden we opgenomen in de 'bush tamtam', waarbij je elkaar in het voorbijgaan informeert over een mogelijke 'sighting'. Op die manier worden op weg geholpen met aanwijzingen over een Cheetah en haar vier welpen en een groepje leeuwen (vier leeuwinnen en een welp) die op een kluit hoog tegen een rood zandduin liggen. Na een paar dagen kunnen we zelf ook een bijdrage leveren aan de tamtam want we vinden steeds vaker zelf de cheetah's en de leeuwen in het hoge gras of in de schaduw onder een boom. Je ogen lijken te moeten wennen aan de kleurschakeringen en afwijkende structuren in de speurtocht naar groot en klein wild.

vijf cheetahs in de schaduwschaduw in het grascheetah in het ochtendlicht
          De dag na aankomst in het park, sluiten we ons aan bij een kleine internationale groep ( totaal 4 auto's). Onder begeleiding van Thijs,  een vriendelijke en kundige parkranger,  trekken we 3 dagen door een  beperkt toegankelijk deel van het gebied en kamperen in zogenaamde bushcamps; een vaak prachtig gelegen  kampeerplek zonder voorzieningen. Hij is een begenadigd verteller en raakt niet uitgepraat over de overlevingsstrategieën van de oorspronkelijke bewoners ( de bushmen) die tot een kleine honderd jaar geleden, met permissie en tegen vergoeding, afgeschoten mochten worden. Thijs heeft een goed oog voor de kleine wondertjes onderweg. Neem bijvoorbeeld de woestijnkomkommer of meloen. Onooglijke vruchten, die gebruikt worden door de beesten als er echt geen water meer in de buurt is.  Of de Kgalagadi helikopter, een onhandig vliegende vogel, die zich al gakkend door het luchtruim beweegt. Hij laat zijn poten bungelen en landt door zich ( nog steeds gakkend en klapwiekend) van een paar meter hoogte plomp naar beneden te laten vallen.

the man with the gunoff-road met Thijswaar is de wegrollende zaadbollenkgalagadi helicopter in de landingkglagadi helicopter on groundgrashappen tijdens the off-road tour
          Als er iets bijzonders te zien is, stapt Thijs als eerste uit de auto, compleet met geweer. Dat is voor ons een teken dat we ook uit mogen stappen. Nogal komisch, als je bedenkt hoeveel administratieve narigheid de ranger staat te wachten als hij ook maar een enkel schot lost. Maar wat moet, dat moet, dus Thijs neemt zijn geweer trouw mee. We treffen het met de groep , die net als wij, graag leeuwen door het kamp ziet lopen maar de kleine vondsten van Thijs ook weten te waarderen.  Als we na een paar dagen, hongerig aankomen bij de BBQ van Boris en Kerensa, kijken we toch met andere ogen naar de details van wat eerst alleen een grote golvende grasvlakte leek.

grote groene grasvlakte
          We staan  op negen verschillende kampeerplekken, elk met hun eigen charme. Dat vele verkassen klinkt misschien als een heel gedoe, maar als de wekker om 6 uur gaat rijden we meestal een half uur later, gepakt en gezakt, voorzien van een thermosfles warm water voor de thee, van onze slaapplek weg. Zelf vinden we de bushcamps en Rooiputs ( aan de Botswana-kant) de leukste plaatsen om te kamperen. Er zijn weinig of geen voorzieningen (Soms een kraantje, soms een long-drop toilet) maar je staat op een unieke plek in het park. Als er (zoals in Rooiputs) dan ook nog een African wild cat (net een verdwaalde poes met grote oren) door je kamp loopt kan de dag niet meer stuk. De grotere campsites  aan de Zuid Afrika kant ( Twee Rivieren, Nossob en Mata Mata) zijn  drukker. Ze zijn voorzien van warme douches en toiletten, er is vaak een kleine winkel,elke dag vers brood en je hebt het voordeel dat je wat makkelijker de laatste nieuwtjes hoort.

Rooiputs onze favorietkamp rozijntjesbos
           Ook slapen we nog 2 nachten in Bitterpan. Vier geschakelde bungalowtjes met gezamenlijk gebruik van de keuken, gelegen aan een zoutpan, die spectaculair oplicht bij volle maan. Beide keren boffen we met onze mede-bewoners, waarmee we samen rommelen in de keuken, waarvan we leren hoe we ons vlees eigenlijk moeten braaien en we proeven van de gastvrij aangeboden lokale  wijn. Bij de tweede overnachting blijken er vlakbij twee leeuwen aan hun nageslacht te werken. Dat blijkt soms een gewelddadige aangelegenheid te zijn.  Eerst veel gegrom en gebrul in het struikgewas en naderhand voltrekt hun liefdesleven zich in het zicht van onze balkonnetjes en  camera's.

prive-momentjeleeuwengeweld
          Hier komen we eigenlijk allemaal voor. Om van zo dichtbij moeder natuur bezig te zien, met haar mooie en ook haar gewelddadige kanten. Ik zou nog lang kunnen uitweiden over alle kleine en grote gebeurtenissen in het park.  Deze keer kiezen we ervoor om vooral de beelden te laten spreken. Simpelweg omdat woorden deze keer tekort schieten.

op jachtkleine irritatiewat zit daar in het struikgewasking of the roadartist impressionoverpeinzing in de morgenik hoor je welik zie je echt wel

overstekend wilddit is mijn betere kantwat gebeurt daar

jackals kibbelen over een blaadjespelende jackalsjackal in het avondlicht

oryx oefeningwitte billen op de wegRed Hartebeest

tawny eagle take offlittle bee-aeter

knabbel knabbel knabbelgiftige bollengiftige bol in close uplelie in t zand

mata mata afscheid van kgalagadi

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elles:
    Prachtig!
  2. Jolanda van Millingen:
    14 maart 2017
    Prachtig, prachtig, prachtig !!!!!!!!

xxxx
  3. Ilke Morssinkhof:
    14 maart 2017
    wat een schitterende foto's, complimenten!!!!!!!!
  4. Edith van de poppe:
    14 maart 2017
    Wat een pracht foto's. En een heerlijk verhaal over al het moois wat jullie beleven .enjoy
  5. Carmen:
    Wauw wat een geluk!!!
    Wat n prachtige foto's!
    Heerlijk wat zullen jullie genieten. En wij ook
    Dikke knuffels v rob en car
  6. Lidwien:
    15 maart 2017
    Prachtig, indrukwekkend, mee op reis en die foto's zijn adembenemend, omdat ze zo mooi zijn en om dat ik me realiseer dat je dit alleen maar kunt maken omdat je een bent met wat je ziet...veel liefs Lidwien
  7. Ed:
    15 maart 2017
    Je schrijfcursus geeft wel resultaat. Top geschreven. Heus niet jaloers. Mooie foto's
  8. Ad van den Berge:
    15 maart 2017
    Jullie zouden er een boek over kunnen schrijven, mooi verwoord.
    En prachtige foto's.
  9. Anja van Minnen:
    Sprakeloos!!
    Toch maar iets schrijven dan.....
    Wat een bofkonten zijn jullie zeg. En dan ook nog de gave te hebben om zulke SCHITTERENDE foto's te kunnen maken en zo boeiend te verwoorden.
    Wij genieten.
    Hartelijke groetjes van Ruud Bloeme en Anja van Minnen
  10. Cor:
    15 maart 2017
    Hartstikke mooi Ed en Karin, op naar het volgende deel.
  11. Jeannette:
    15 maart 2017
    Wat een leuk verhaal en de foto's. Super gedaan hoor, nog een mooie voortzetting.
  12. Anton en Wilma:
    Indrukwekkend 'geschoten'!
    Hier worden wij stil van.
  13. Ton Saelman:
    15 maart 2017
    Indrukwekkende foto's en een leuk verhaal Dankjewel
  14. Mireille ter Berg:
    16 maart 2017
    Wat een prachtige foto's en je kunt echt goed lezen dat je (schrijf - en foto) cursussen resultaat hebben opgeleverd! Geen standaard riedeltje over vandaag en morgen maar gedetailleerd en goed omschreven en prachtige beschreven! Ik voel een boek aankowen ; Ed en Ka in de kgalaga HA!

Dikke x van ons viertjes
  15. Ineke en Rits:
    24 maart 2017
    We zien prachtige foto,s waaronder veel roofdieren. Was er nog wel een stukje vlees
    over voor de Braai ?
    Bij het zien van jullie belevenissen hopen wij ook op zo,n stationering.
    Even mijn licences nakijken of ik ook in aanmerking kom........
    Jullie genieten in ieder geval 200% van jullie vrije dagen.
    We kijken uit naar het vervolg.
  16. Cilly:
    25 maart 2017
    Geweldig! Jullie nemen mij door jullie foto's en verhalen mee op jullie prachtige reis! Geniet en goede reis !